Telefon  +48 32 332-43-52

Email  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Najważniejsze parametry olejów napędowych

Kierowca auta osobowego z silnikiem diesla zazwyczaj nie przywiązuje dużej uwagi na to jakie dokładnie paliwo mu podaje. Na to jednak zazwyczaj zwracają uwagę nasi klienci, którym dowozimy paliwa np. bezpośrednio na plac budowy, używając specjalistycznego sprzętu, w którym sprawne spalanie i wpływ paliwa na bezawaryjny czas pracy silnika ma kluczowe znaczenie. Poniżej prezentujemy krótki opis 5 naszym zdaniem najważniejszych parametrów oleju napędowego.

 

Liczba cetanowa (LC): określa zdolność do samozapłonu sprężonej mieszanki paliwowo - powietrznej. Zależna jest od wielu czynników, głównie składu frakcyjnego. Im więcej w paliwie węglowodorów o długich łańcuchach węglowych, tym wyższe LC. Co za tym idzie, paliwa lżejsze posiadają niższą, a gęstsze wyższą liczbę cetanową. Ma ona wpływ na łatwość rozruchu silnika (w szczególności zimnego), to jak głośno silnik pracuje i na emisję spalin. Im LC większe, tym lepiej, lepszy samozapłon i co za tym idzie regularniejszy przebieg spalania.

Indeks cetanowy: służy do określania mocy paliwa. Im wyższy Indeks, tym mocniejsze paliwo.

Temperatura zapłonu paliwa: zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności i ekonomiczności pracy silnika oraz wzrost emisji substancji toksycznych do środowiska. Niska stwarza natomiast poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku.

Gęstość: ma wpływ na jakość rozpylenia mieszanki paliwo-powietrznej i w konsekwencji na jakość spalania. Wartość przekraczająca normy może powodować wzrost zużycia paliwa i spadek mocy silnika.

Zawartości siarki, wody, zanieczyszczeń stałych: każde z nich może mieć negatywny wpływ na pracę silnika lub układu paliwowego. Im lepsze paliwo, tym niższe będą te statystyki.

Pozostałości po koksowaniu i spopielaniu: te statystyki określają ilości nagaru i popiołu powstające po spaleniu oleju. Oczywiście im niższe są to liczby tym lepiej, oba te zanieczyszczenia mogą odkładać się w komorach spalania silników i z czasem szkodzić ich pracy.

 Zachęcamy do kontaktu z naszą firmą, chętnie pomagamy w doborze paliwa adekwatnego do maszyn używanych przez naszych klientów.